Železničná doprava z Číny
Popularita železničnej prepravy tovaru z i do Číny v posledných rokoch neustále narastá, za čo môže najmä zvýšenie toku investícií do infraštruktúry, rozmach obchodu a medzinárodných projektov, ako i kalkulácia pomeru času a nákladov. V porovnaní s leteckou či námornou prepravou predstavuje železničná doprava z hľadiska času a nákladov zlatú strednú cestu. Nákladná vlaková preprava je v priemere (výskyt neobvyklých udalostí vynímajúc) trikrát rýchlejšia než preprava námorná a za zlomkovú cenu v porovnaní s cenou leteckej prepravy tovaru. Týmto spôsobom sa najčastejšie dovážajú produkty, ako sú vozidlá, elektronika, PC súčiastky, oblečenie, kozmetika, no i sezónne produkty, pri ktorých je krátka prepravná doba primárnym faktorom.
Európa je s Čínou prepojená primárne dvoma železničnými trasami:
- prvá trasa začína v meste Suzhou na východnom pobreží Číny, postupuje severo-východnom - prepája mestá Beijing, Dalian a Shenyang, napája sa na Transsibírsku magistrálu, napreduje naprieč Sibír, Moskvu, Varšavu a zvyčajne končí v Hamburgu.
- druhá trasa prepája čínske mestá Zhengzhou, Xi´an, Chongqing a Chengdu, vedie cez celú západnú Čína, oblasť Ujgurska, Kazachstanu, následne sa taktiež napája na Transsibírsku magistrálu a postupuje cez Poľsko, Česko až do Španielska. Daná železničná trasa je označená za najdlhšie železničné spojenie sveta.
Pomocou týchto dopravných ciest je tovar na Slovensko a Česko doručený v priebehu minimálne 12-14 dní. Cargo nákladné vlaky dokážu zvládnuť cestu v dĺžke 12 200 km v priebehu 15-20 dní s nákladom niekoľko stoviek až tisícok ton. Ešte predtým, než sa začnete tešiť a kalkulovať, si musíte uvedomiť, že dopravná doba sa bude predlžovať o dobu potrebnú na vybavenie nevyhnutnej dokumentácie, absolvovanie hraničných kontrol, personálne zmeny a colné konanie. Medzi najzvučnejšie mená v zozname prepravných spoločností patria OCG, SINO-EURO railway international logistics, či na našom trhu národní dopravci a GEFCO.
V súčasnosti je vlakovému spojeniu s Európou sprístupnených 15 čínskych miest, medzi ktoré patria napr. Chengdu, Chongqing, Yiwu, Shenzhen, Suzhou, Harbin, Xi´an a mnoho ďalších významných dopravných i továrenských uzlov. Jednotlivé mestá sú spojené s 16 hlavnými európskymi mestami. Infraštruktúra sa v Číne vyvíja neprekonateľným tempom, nemali by sme preto byť prekvapení, ak by sa počet čínskych hlavných, do Európy expedujúcich železničných uzlov, v nasledujúcich desiatich či pätnástich rokoch zdvojnásobil. Najfrekventovanejšiou trasou súčasnosti je trasa z Shanghaja cez Xi´an do Varšavy alebo Poznan a odtiaľ následne preprava ku zákazníkovi. V hre sú však i možnosti priamej prepravy do Bratislavy a Prahy (v roku 2017 bolo zahájené priame železničné spojenie medzi Prahou a mestom Yiwu na východnom pobreží ČĽR), či door-to-door doručenie v spolupráci s lokálnymi prepravcami. Nevylúčiteľnou možnosťou je i logisticky náročnejšia, no medzi zákazníkmi obľúbená kombinovaná doprava.
Výhody železničnej prepravy tovaru:
- Ako bolo už vyššie spomenuté, železničná preprava tovaru predstavuje zlatú strednu cestu – je takmer o polovicu lacnejšia než preprava letecká a o 60% rýchlejšia a bezpečnejšia než preprava vodná.
- Ďalšou výhodou je relatívne jednoduchšie a rýchlejšie vybavenie logistických záležitostí, týkajúcich sa primárne deklarácie tovaru a rýchla schopnosť konania čínskej strany zabezpečená 24/7 servisom.
- Dostupné sú kontajnery typov 20-stopové, 40-stopové, 40-stopové High-cube, 45-stopové High-cube, 45-stopové chladiace kontajnery, otvorené kontajnery a pod., čím sa predostiera veľká rôznorodosť povahy prepravovaného tovaru.
- Relatívna bezpečnosť tovaru – zásielka je zapečatená v Číne a otvorená až vo finálnej destinácii.
- Pravidelnosť spojenia – 7x týždenne v oboch smeroch.
- Možnosť trasovania zásielky a rýchly zásah v prípade nepredvídanej udalosti.
Nevýhody:
- Možné omeškania spôsobené napr. zmenou či „prezúvaním“ vagónov pri vstupe na územie Ruska a napojenia sa na Transsibírsku magistrálu a opätovnou zmenou vagónov na hraniciach Bieloruska. Vlak prechádza nemalým počtom krajín a s tým spojenou byrokraciou - omeškanie dodania nie je nevídané.
- Vlaková preprava chemických, farmaceutických, mliekarenských produktov či líthiových batérií je zakázaná.
- Nákladný vlak prechádza rozličnými klimatickými pásmami – od subtropickej juhovýchodnej Číny až cez ruský Sibír. Je na zvážení zákazníka, či s tým súvisiace teplotné zmeny môžu poškodiť povahu prepravovaného predmetu.
Parametre objednávky nie sú už viac problémom
Vlaková preprava tovaru je adekvátnou voľbou pre veľký objem tovaru, ako i pre značne obmedzený rozsah zásielky. Väčšina dopravných spoločností dnes už bežne ponúka služby FCL (Full Container Load) ako i LCL (Less than Container Load). Pre klientov dovážajúcich z Číny menšie množstvo tovaru je v ponuke i zberný kontajner s pravidelnou expedíciou tovaru - raz týždenne (vždy vo štvrtok) expedujúci z Xi´anu priamo do Bratislavy i do Prahy. V jednom kontajneri sa tak môže nachádzať až 10 zásielok pre 10 rôznych klientov, a to od veľkosti jednej škatule až po paletu, pričom zákazník si už nemusí prenajímať celý kontajner – cena sa rozpočítava. Cenu kontajneru nie je možné presne určiť, keďže všetko závisí od prepravnej spoločnosti, ako i prepravovaného tovaru či nárokov na skladovanie.
Potrebné dokumenty a poistenie
Snáď nemusíme príliš prízvukovať, že vybavenie potrebnej dokumentácie je nevyhnutným krokom pre úspešné odoslanie a obdržanie tovaru. Medzi základné dokumenty patria:
- tzv. „Packing list“ - dokument obsahujúci detailné informácie o prepravovanom tovare (zoznam, množstvo, hmotnosť, základný opis)
- Bill of Landing (B/L) – transportačný dokument, ktorý slúži ako zmluva medzi prepravcom a dopravcom, obsahuje všetky informácie pre doručenie s inštrukciami pre prepravu. Držiteľ B/L má nárok na náklad alebo na prevzatie nákladu.
- Commercial Invoice – faktúra alebo doklad o zásielke, ktorý posiela predajca kupcovi; dokument je nevyhnutný pre vypočítanie výšky cla a iných poplatkov, zároveň je základným dokumentom potrebným pre kontrolu importovaného či exportovaného tovaru. Dokument musí obsahovať základné i kontaktné údaje o predajcovi a kupcovi, opis tovaru, krajinu pôvodu, objem, počet a hmotnosť zásielky, ako i podpis odosielateľa.
- Certificate of origin (C/O) – vyhlásenie o pôvode tovaru.
- Insurance certificate – poistenie je vhodnou, ale nie nevyhnutnou súčasťou dovozu z Číny. Certifikát o poistení je nevyhnutný pre prípadnú kompenzáciu v prípade poškodenia tovaru a vzniku poistnej udalosti, mal by obsahovať detaily o prepravovanom tovare, ako i výšku poistného krytia.
Ešte pred odoslaním tovaru je potrebné vydiskutovať si poistenie i jeho podmienky s druhou stranou, keďže vybavenie poistenia tovaru nie je povinnosťou odosielateľa či prepravcu. Väčšina prepravných spoločností poskytuje svojim klientom poistenie (v závislosti od INCOTERMS a za príplatok), ako i vybavenie colnej dokumentácie - nie je to však ich povinnosťou, a preto je na zákazníkovi, aby si danú skutočnosť overil. Treba si tiež všimnúť predmet poistenia, ako i krytie v závislosti od typu zvoleného poistenia (poistenie s obmedzeným krytím, poistenie proti všetkým rizikám,...), respektíve či je vaša zásielka poistená proti živelným pohromám, dopravnej nehode, škode z dôvodu nedbanlivosti, škode z omeškania dodania zásielky atď.
Zásadnú rolu zohráva i balenie zásielky - predmety musia byť zabalené jednotlivo a starostlivo. Balenie musí tovaru poskytovať dostatočnú ochranu, štítky a nápisy musia byť viditeľné a v neposlednom rade musí byť tovar naložený do prislúchajúceho vagónu. V prípade vzniku poistnej udalosti nárok na poistné krytie zaniká, ak balenie či naloženie tovaru nezodpovedá štandardom. (Asi len ťažko by ste sa domohli kompenzácie za zničené kožušinové kabáty, ktoré boli naložené do otvoreného vagóna.) Doba poistného krytia sa začína momentom naloženia tovaru po celú dobu prepravy a zvyčajne sa končí pätnástym dňom odo dňa dodania do koncovej železničnej stanice, presné podmienky však určuje dopravca.
Potrebujete poradiť, či si neviete dať rady? Obráťte sa na nás, radi vám pomôžeme.