Letecká doprava tovaru z Číny
Letecká preprava tovaru z Číny by mohla byť charakterizovaná v samých superlatívoch – NAJrýchlejšia, NAJbezpečnejšia, no i NAJdrahšia. V porovnaní s železničnou či námornou dopravou ide o najrýchlejšiu možnosť – dodávku vášho tovaru z Číny môžete očakávať v priebehu 7-10 dní, nebude to však lacný špás. Letecká preprava sa v prvom rade využíva na prepravu tovaru apelujúceho na rýchlosť a efektívnosť dodania – tovary s obmedzenou trvanlivosťou, zvieratá, farmaceutiká, elektronika, nebezpečné látky či cenné a luxusné tovary, pri ktorých je bezpečnosť prvoradá.
Slovenská i Česká republika majú priame spojenie s niekoľkými najväčšími čínskymi mestami: Peking, Shanghai, Chengdu, Shenzhen, Xi´an a Guangzhou, čo umožňuje pohodlné a efektívne dodanie tovaru bez zbytočných logistických riešení v rámci Európy.
Toto priame spojenie umožňuje nielen airport-to-airport dodanie, no i door-to-door. V súčasnosti dokáže lietadlo s najväčšou kapacitou preniesť náklad s váhou cca 250 ton či objemom 1100 m3. Medzi najzvučnejšie mená odvetvia patria nesporne Air China, Kintetsu World Express, Kerry Apex, DB Schenker, Sun Jet Logistics Xiamen Co., Shengyu Freight, Sino Shipping a mnoho ďalších. Opäť je veľkým hráčom vo váš prospech čas – detailné naplánovanie s dostatočnou časovou rezervou, niekedy však nemusíte mať na výber a zásielku potrebujete vyexpedovať v čo najkratšom čase.
Výhody leteckej prepravy tovaru:
- Rýchlosť dodania
- Bezpečnosť prepravovaného tovaru – letecká doprava sa riadi oveľa prísnejšími pravidlami než iné druhy dopravy, prísnymi pravidlami sa neriadia len podmienky vašej zásielky, ale aj bezpečnosť a manipulácia s prepravovaným tovarom. Riziko krádeže či poškodenia tovaru je preto minimálne.
- Trasovanie zásielky
- Spoľahlivosť času dodania
- Relatívne nízka cena poistenia – rýchlosť a bezpečnosť dodania sa odráža aj na cene poistenia a tlačí ju nadol
- Veľká ponuka na zákazníka orientovaných služieb
- Vhodné pre veľké zásielky či tovary nepravidelných tvarov
Nevýhody leteckej prepravy tovaru:
- Cena - ide o najdrahší spôsob prepravy tovaru
- Prísne bezpečnostné opatrenia obsahujúce celý list zakázaných predmetov – líthiové batérie, plyny, výbušniny,...
- Enviromentálna stopa
- Možné meškania z dôvodu zlých prírodných podmienok
-
Prísne podmienky a množstvo požadovanej dokumentácie
Služby a kalkulácia ceny
Vzhľadom na množstvo hráčov na trhu sa i letecké spoločnosti predbiehajú v tom, čo všetko dokážu pre svojho zákazníka zaistiť. Rozmery zásielky pri leteckej preprave nezohrávajú tak dôležitú rolu, keďže zásielky necestujú v rozmerovo ohraničených kontajneroch, ale nakladajú sa priamo na palubu lietadla. Letecká preprava ponúka i veľké množstvo služieb - medzi bežne ponúkané patria:
- Airport-to-airport – dodanie tovaru z finálneho letiska je vecou zákazníka
- Door-to-door
- Priority Air – 24/7 služba je vhodná pre urgentné zásielky, doba dodania je 1-3 dni, snáď netreba zvlášť zdôrazňovať, že je to i jedna z najdrahších služieb na trhu
- Premium Air – služba ponúkajúca maximálnu bezpečnosť s ponukou každodenných odletov garantujúca dodanie v priebehu 3-5 dní
- Economy Air – ekonomicky najpriateľskejšia možnosť s pravidelnými odletmi a časovým rozhraním dodania 5-7 dní
- Air Charter – vysoko prispôsobivá služba orientovaná na potreby zákazníka, dostupná 24/7, 365 dní v roku. Dátum odletu i príletu, veľkosť nakládky i bezpečnosť sú vedené priamo zákazníkom, ktorý nie je obmedzený na dopredu plánované lety, ale sám určuje miesto a čas odletu, ako i jeho cieľ.
- Cena leteckej prepravy je termín, ktorý nie je jednoznačný. Kým pri železničnej či námornej preprave sa cena rozpočítava na kontajner, v prípade leteckej dopravy hrá hlavnú rolu celková váha (tovar + paleta) a objem (tzv. objemová váha). Povedzme, že za 1 kg si dopravca zaúčtuje 2 €, tu sa to však nekončí a do kalkulácie vstupuje objem zásielky, spravidla 1 m3 = 167 kg (v prípade expresnej zásielky 200 kg). Cena sa odvádza od položky uvádzajúcej vyššie číslo, výpočet ceny ba sa dal zhrnúť nasledovne:
-
Zákazník A posiela balík s objemom 1 m3 (167 kg) a fyzickou váhou 20 kg; zákazník B posiela balík s objemom 0,1 m3 a váhou 100 kg (objemová váha je 16,7 kg). V prípade zákazníka A je objemová váha väčšia než váha fyzická, výsledná cena sa bude preto kalkulovať od váhy objemovej (167 x 2 = 334€), v prípade zákazníka B je fyzická váha balíka väčšia než jeho objemová váha – cena balíka sa vypočíta od jeho fyzickej váhy (100 x 2 = 200€). Treba však uviesť, že uvedený príklad je príkladom „knižným“, každá prepravná spoločnosť má iný cenník i rovnicu na výpočet finálnej ceny.
Potrebné dokumenty
Vzhľadom na prísne bezpečnostné pravidlá je zoznam požadovaných dokumentov oveľa väčší, než je tomu pri preprave železničnej či vodnej. Netreba preto nechávať vybavovanie na poslednú chvíľu, ale všetko si napred naplánovať.
- Airway bill (AWB) – doklad vydaný prepravcom (aerolinkou) po prijatí prepravných dokumentov a tovaru. Ide o obdobu Bill of landing, AWB obsahuje všetky potrebné informácie o zásielke a umožňuje je trasovanie.
- Commercial invoice - faktúra alebo doklad o zásielke, ktorý posiela predajca kupcovi; dokument je nevyhnutný pre vypočítanie výšky cla a iných poplatkov, zároveň je základným dokumentom potrebným pre kontrolu importovaného či exportovaného tovaru. Dokument musí obsahovať základné i kontaktné údaje na predajcu a kupcu, opis tovaru, krajinu pôvodu, objem, počet a hmotnosť zásielky, ako i podpis odosielateľa.
- Packing list - dokument obsahujúci detailné informácie o prepravovanom tovare (zoznam, množstvo, hmotnosť, základný opis)
- Certificate of origin (C/O) – vyhlásenie o pôvode tovaru.
- Insurance certificate – poistenie nie je nevyhnutnou, ale odporúčanou súčasťou dovozu z Číny. Certifikát o poistení je nevyhnutný pre prípadnú kompenzáciu v prípade poškodenia tovaru a vzniku poistnej udalosti, mal by obsahovať detaily o prepravovanom tovare, ako i výšku poistného krytia.
- Certifikát z hygieny nebo další dokumenty
INCOTERMS a poistenie
Tak ako je tomu i pri ostatných druhoch dopravy, aj pri tej leteckej je dobré dbať na INCOTERMS definujúce, ktorá strana je zodpovedná za určitú časť dovozného procesu. I keď by väčšina kupujúcich s radosťou v zmluve zahliadla skratky DAP či DAT, pravdepodobnosť ich odsúhlasenia predajcom nie je príliš veľká (i keď nie nemožná). S najčastejšími skratkami, s ktorými sa zákazník pri obchode s Čínou stretne, sú: EXW, FOB, CIF, DAT a DAP, zároveň si však treba dať pozor na to, o ktorú verziu INCOTERMS ide (2000, 2010, 2020).
EXW – dodávateľ (predajca) nesie najmenšiu zodpovednosť a riziko – jeho zodpovednosť sa končí momentom pripravenia objednávky na expedíciu vo výrobnom závode. Všetku nasledujúcu zodpovednosť, riziká, ako i poplatky znáša kupujúci.
FOB – dodávateľ je zodpovedný za dodanie tovaru na letisko nakladania. Všetky náklady a riziká prechádzajú na kupujúceho v momente dodania tovaru na palubu lietadla.
CFR/CIF – predávajúci je povinný zabezpečiť prepravu tovaru a znáša zodpovednosť a riziká až do momentu príletu do letiska k finálnemu miestu určenia, všetky potrebné poplatky (lokálnym autoritám, preprava a letiskové poplatky) hradíte vy. Súčasťou zmluvných podmienok je i povinnosť zaobstarať poistenie.
DAT (delivery at terminal) – ako už názov naznačuje, predávajúci zodpovedá, nesie riziká a úhrady až do momentu dodania tovaru do stanoveného terminálu alebo na miesto určenia. Do poplatkov hradených predajcom však nespadá daň či clo a za dopravu do svojho skladu už zodpovedáte sami.
DAP – predávajúci zodpovedá za dodanie tovaru na miesto určenia (napr. do skladu kupujúceho), pričom zodpovednosť nesie počas celej doby prepravy, znáša všetky riziká, no náklady idú na úhradu kupujúcemu.
Súčasťou INCOTERMS je teda i definovanie toho, kto zodpovedá za vybavenie poistenia, no vo väčšine prípadov je to práve kupujúci. Väčšina leteckých spoločností poskytuje svojim zákazníkom poistenie, no to je vo väčšine prípadov nedostatočné a s len minimálnym krytím. I keď je poistenie leteckej prepravy tovaru lacnejšie než je tomu v prípade prepravy železničnej či námornej (kratší čas prepravy a väčšia bezpečnosť), väčšina spoločností nedokáže poistiť 100% hodnotu prepravovaného tovaru, ale len 60% z hodnoty. Cena poistenia sa bude líšiť v závislosti od charakteru prepravovaného tovaru – poistenie luxusného či krehkého tovaru vás bude stáť viac ako poistenie bežných zásielok, hru zohráva i výber aerolinky a trajektória letu. Väčšina leteckých spoločností svojim zákazníkom ponúka tzv. „carrier liability“ poistenie, kde zodpovednosť za poškodenie, stratu či zničenie tovaru preberá dopravca. Pamätajte však, že tento typ poistenia je svojím charakterom naklonený na stranu prepravcu a chráni primárne jeho. Najlepšou, no i najdrahšou formou je „full-risk“ poistenie, z poistného krytia však môžu byť vylúčené krehké predmety náchylné na zničenie, ako i prírodné katastrofy či zásah tretej strany. Niektoré poistné zmluvy však ponúkajú poistenie tovaru i počas tranzitu z letiska do finálneho skladu či ku vám domov. Opäť však pripomíname, že poistné krytie zaniká, ak balenie či naloženie tovaru nezodpovedá štandardom, či balenie bolo poškodené už v čase nakladania na palubu lietadla.
Balenie zohráva pri leteckej doprave snáď ešte dôležitejšiu rolu, než je tomu pri iných druhoch dopravy. Balenie zásielky musí brať ohľad na jej charakter – odporúča sa používanie 5-vrstvových krabíc, bublinkovej fólie, polystyrénu, dverených krabíc či paliet pre zabezpečenie nehybnosti zásielky. Vzhľadom na obrovskú varietu tovaru prepravovaného letecky odporúčame bližšie si naštudovať návod na balenie podľa jednotlivých druhov tovarov. Množstvo prepravných spoločností poskytuje svojim zákazníkom službu balenia tovaru – je to stávka na istotu a ušetrí vám to čas pri hľadaní baliacich pravidiel prepravcu. Nevyhnutnosťou je jasná viditeľnosť a identifikácia značenia tovaru a štítkov.
Potrebujete poradiť, či si neviete dať rady? Obráťte sa na nás, radi vám pomôžeme.