K poskytování svých služeb používáme soubory cookies. Kliknutím na „Přijmout“ souhlasíte s použitím cookies za účelem analytiky a marketingu.

Nastavení cookies Přijmout vše

Nastavení cookies

V tomto okně si můžete upravit používání cookies podle vlastních preferencí. Pokud ponecháte výchozí nastavení, budou povoleny pouze cookies nezbytné pro fungování webu.

Technické cookies – nezbytné pro fungování webu

vždy povoleno

Technické cookies jsou nezbytné pro fungování webových stránek, není tedy možné je zakázat. Obvykle se nastavují v reakci na akce, které na webu sami provedete, jako je nastavení zabezpečení, přihlášení a vyplňování formulářů. Tyto cookies můžeme nastavit my nebo poskytovatelé třetích stran, jejichž služby na webu využíváme, a neukládají žádné informace, které lze přiřadit konkrétní osobě. Můžete si nastavit svůj prohlížeč tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich zasílal upozornění. Mějte ale na paměti, že některé stránky bez těchto souborů nemusí fungovat správně.

Cookie Popis
cookies_level Vaše nastavení cookies z tohoto dialogu
PHPSESSID Relační cookie udržující ID aktuální session

Analytické a výkonnostní cookies

povolit

Analytické a výkonnostní cookies se používají k analýze návštěvnosti webových stránek a k dalšímu zlepšení jejich fungování. Pomáhají nám porozumět zájmům návštěvníků a způsobu, jakým naše webové stránky používají. Tyto cookies neshromažďují informace, které by vás mohly identifikovat.

Cookie Popis
_ga_08W4VXDJRE Cookie analytického systému Google Analytics
_ga Cookie analytického systému Google Analytics

Marketingové cookies

povolit

Jsou používány pro sledování návštěvníků na webových stránkách. Záměrem je zobrazit reklamu, která je relevantní a zajímavá pro jednotlivého uživatele a tímto hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.

Povolit vše Povolit vybrané
Domov Médiá Návody Dovoz z Číny bez rizika a so ziskom

Dovoz z Číny bez rizika a so ziskom

KROK 1 PRESNE DEFINUJTE, ČO A KOĽKO TOHO VLASTNE POTREBUJETE

Môže sa zdať, že je banálne na to upozorňovať, ale zo skúseností vám môžem povedať, že presné definovanie toho, čoho sa dohoda týka, je často najdôležitejšou a veľmi podceňovanou fázou procesu. Samozrejme sa nič vážne nestane, ak reklamný zapaľovač s logom vašej spoločnosti, ktorý chcete rozdávať klientom, nebude mať presne ten odtieň zelenej farby, ktorý ste si objednali.

Ak sa však rozhodnete doviezť z Číny výrobok náročný na presnosť - napr. komponent pre ďalšiu výrobu – čo i len malá odchýlka dodaného výrobku od vašich špecifikácií môže byť dosť zásadná. V každom prípade je vhodné vopred si ujasniť svoj nárok na presnosť alebo potrebný stupeň kontroly výrobného procesu. Väčšia voľnosť, ktorú má čínsky výrobca, môže pre vás znamenať nižšie náklady, ale aj zvýšené riziko, že nakoniec budete musieť celú objednávku odpísať (a to zvyčajne až po tom, ako za ňu zaplatíte a ona pristane v Hamburgu). Naopak, väčšia kontrola znamená vyššie náklady (odporúčam aspoň jednu cestu do Číny, aby ste navštívili dodávateľa a skontrolovali výrobný proces), ale menšie riziko. Ako hovoria Američania:„There is no free lunch.“

Číňania nemajú vo svojej kultúre vo zvyku klásť príliš veľa otázok - kladenie príliš veľa otázok sa v Číne považuje za nevychovanosť, a tak sa môže jednoducho stať, že ak ste svoje zadanie nedefinovali až vyčerpávajúcim spôsobom, čínsky dodávateľ  objednávku „domyslí“ a použije napríklad materiál alebo farebnú kombináciu, ktorá sa vám vôbec nebude páčiť. Dodržiavaním pravidla vždy špecifikovať objednávku do najnutnejších detailov môžete tiež predísť neskoršiemu dohadovaniu o zmene ceny. Môže sa stať, že čínsky dodávateľ po tom, čo ste upresnili špecifikáciu usúdi, že v skutočnosti ide o iný výrobok, ako bol pôvodne nacenený a cena sa musí znovu prerokovať. A vy ste mu už možno zaplatili zálohu a čas sa vám kráti... Podrobná špecifikácia požadovaného tovaru by mala byť zahrnutá v úvodnej žiadosti o cenovú ponuku (pozri nižšie) a mala by obsahovať najmä tieto informácie:

  • Presné rozmery, nákresy, vizualizáciu, obrázky podobných predmetov (čokoľvek, čo nájdete)
  • Popis všetkých materiálov
  • Vysvetlenie použitia produktu (ak nie je zrejmé).
  • Požiadavky na balenie
  • Požiadavky na výrobnú technológiu (čo robiť ručne, čo strojovo, ako atď.)

Vyrábať svoj tovar v Číne si väčšinou nechávajú tie spoločnosti, ktoré nemajú možnosť svojej vlastnej výroby. Napriek tomu alebo možno práve preto sa im oplatí prizvať si niekoho, kto má skúsenosti s technológiou výroby daného produktu a vie poradiť, čo treba skontrolovať a na čo si dať pozor, najmä pokiaľ ide napr. o trvanlivosť výrobku, stabilitu jeho vlastností, zdravotnú nezávadnosť a iné hodnoty.

 

KROK 2 NÁJDITE ČO NAJVIAC DODÁVATEĽOV

Nedôverujete internetu? Okrem vytvárania sietí je tu pre vás aj zdroj, ktorý možno odporučiť ako dobré miesto na hľadanie. Sektorový veľtrh. A nemusíte sa ho ani fyzicky zúčastniť - stačí sa pozrieť na webovú stránku veľtrhu alebo do brožúry so zoznamom vystavovateľov (často na stiahnutie online) a hneď máte niekoľko desiatok kontaktov, ktoré môžete osloviť. Fyzická prítomnosť na „tradeshow“ je samozrejme lepšia, ale na druhej strane, na veľtrhu vám dodávateľ aj tak neukáže svoju skutočnú (nepočítajúc obrázky) výrobnú linku a jeho ubezpečenia o kvalite výroby majú len informatívnu hodnotu.

Samozrejme, existuje množstvo internetových vyhľadávačov veľtrhov. Mne sa osvedčili:
WWW.BIZTRADESHOWS.COM
Vyhľadávať môžete nielen podľa predmetu veľtrhu, krajiny, ale aj podľa mesta. V obrovskej Číne je to veľmi praktické. Hlavným zdrojom informácií o možných dodávateľoch vášho výrobku je však v súčasnosti internet. V prípade dovozu z Číny to nie je inak. Existuje množstvo rôznych vyhľadávačov, ktoré vám umožnia nájsť presne takého dodávateľa, akého potrebujete, a to podľa vami zadaných kritérií. Nie je to zložité - ak sa vyznáte v aukčných portáloch ako je americký E-bay alebo české Aukro, budete čoskoro ako ryba vo vode. Samozrejme, existuje mnoho ďalších ukazovateľov. Vo všeobecnosti nie je potrebné sa vo fáze hľadania obmedzovať, môžete zatiaľ ignorovať, ako sa vám dodávateľ javí. Teraz je to všetko o kvantite - jednoducho zozbierajte toľko e-mailových adries výrobcov/dodávateľov požadovaného tovaru, koľko vám mozgová kapacita a odolnosť voči monotónnym úlohám dovolí. Ak máte viac ako tucet dodávateľov, nie je na škodu vytvoriť si napr. excelový súbor, do ktorého môžete ukladať informácie o nájdených produktoch a ktorý vám umožní prehľadne si viesť poznámky. Toto budete potrebovať:

K najväčším čínskym vyhľadávačom patrí táto trojica:
WWW.ALIBABA.COM
najväčší čínsky portál B2B zameraný na dovozcov obsahuje tisíce ponúk (často od dosť podozrivých dodávateľov).
WWW.GLOBALSOURCES.COM
nedosahuje rozsah alibaby, ale stále sa dá odporučiť, pretože dodávatelia na globalsources sú zvyčajne solídnejší.
WWW.CHINA.CN
pomerne malý portál, ktorý sa môže pochváliť záštitou čínskeho ministerstva obchodu. Aspoň teoreticky by teda mal obsahovať overených dodávateľov.

 

KROK 3 POŽADAJTE O CENOVÚ KALKULÁCIU

Keď sa jednoduchá databáza e-mailových adries a informácií o potenciálnych dodávateľoch vytvorená v kroku 2 nachádza na pevnom disku vášho počítača, je čas osloviť týchto zatiaľ nič netušiacich čínskych výrobcov so žiadosťou o predloženie cenovej ponuky (anglicky request for quotation, zvyčajne skrátene RFQ).

Žiadosť o cenovú ponuku je krok, v ktorom zúročíte úsilie, ktoré ste vynaložili na špecifikáciu svojej požiadavky (pozri bod 1); v žiadosti o cenovú ponuku musíte potenciálnemu dodávateľovi opísať, čo vlastne chcete. Dobre napísaná žiadosť o cenovú ponuku s čo najpodrobnejším opisom požadovaného tovaru primerane zvýši vaše šance na dobrú odpoveď.

Čínske spoločnosti sú zvyknuté dostávať desiatky, možno stovky RFQ denne, pričom väčšina z nich je motivovaná snahou oťukať si čo najviac dodávateľov a z predložených ponúk vybrať tú najvýhodnejšiu (čím je koniec koncov motivovaná aj vaša otázka). Číňania to samozrejme vedia, a tak sa môže stať, že na zdanlivo horúcou ihlou ušitú RFQ vôbec neodpovedia. Podrobným uvedením špecifikácií v RFQ minimalizujete riziko, že vám unikne renomovaná spoločnosť, ktorá by sa mohla stať vaším partnerom.

Nezabudnite zdôrazniť, aké množstvo výrobku požadujete a či je vaša objednávka jednorazová alebo či ju budete objednávať pravidelne (snáď netreba pripomínať, že čínsky dodávateľ bude pravdepodobne ústretovejší k požiadavkám pravidelného odberateľa).

Opýtajte sa čínskej strany aj na čas potrebný k výrobe tovaru (tzv. lead time). Samozrejme zdravý sedliacky rozum hovorí, že uvedené číslo - najmä pri prvom kontakte s ešte neznámym dodávateľom - by sa malo považovať za viac-menej orientačné. Tým je request for quotation skompletizovaná a môžete ju začať rozosielať.

 

KROK 4 VÝBER NIEKOĽKÝCH DODÁVATEĽOV

To, koľko RFQ nakoniec odošlete, závisí len od vášho uváženia, ale pre získanie relevantnej vzorky odpovedí sa odporúča odoslať aspoň dvadsať e-mailov.

Deň alebo dva sa nemusí nič stať, ale potom by sa mali začať hrnúť odpovede. Nenechajte sa prekvapiť nízkou úrovňou angličtiny, ktorá sama o sebe nič nevypovedá o kvalite potenciálneho dodávateľa. Naopak, často sa stáva, že tí s najlepšou angličtinou sú podvodníci zameraní na vylákanie niekoľkých dolárov z vreciek západných spoločností.

Je dobré vrátiť sa k vášmu excelovému súboru a vytvoriť stĺpec pre každého dodávateľa, do ktorého zaznamenáte, ako dlho mu trvalo odpovedať na vašu RFQ. Je to síce primitívny, ale funkčný nástroj na porovnanie flexibility dodávateľov. Na obchodovanie so spoločnosťou, od ktorej nemáte ani po troch dňoch v schránke odpoveď, môžete rovno zabudnúť. Hneď ako sa objaví prvý problém (a taký moment určite skôr či neskôr príde), budete donekonečna čakať na riešenie.

Približne štvrtý deň je vhodný na to, aby ste začali vyhodnocovať čerstvo prijaté cenové ponuky. Po prvé, ako slovenský dovozca budete pravdepodobne musieť vyradiť tie ponuky, ktoré počítajú s príliš veľkým minimálnym objemom dodávky (MOQ). MOQ je postrachom dovozcov z každej malej krajiny a možno povedať, že často spoľahlivo zatvára dvere lacnému dovozu z Číny. Skutočne nízke „čínske“ ceny sa zvyčajne dajú dosiahnuť len pri veľkom odbere. Preto nie je zlé vyradiť 20 % najnižších ponúk, pretože práve tam je najväčšie riziko podvodníkov. Zrejme tiež nechcete ďalej diskutovať s najdrahšími - 20 percent z najvyšších ponúk môžete dať bokom. Potom zostáva 60 % v strede, čo je dobrý základ pre ďalší krok.

 

KROK 5 PREVERTE PARTNERA

Filtráciou v kroku 4 ste získali zúžený zoznam potenciálnych čínskych dodávateľov a môžete sa pustiť do ich preverovania (anglicky due diligence). Preverenie čínskeho partnera je kľúčovým krokom celého procesu - venujeme sa mu v samostatnom materiáli na webovej stránke spoločnosti SINOVIA.

 

KROK 6 DOHODNITE PODMIENKY ZMLUVY

Po preverení a výbere relatívne seriózneho dodávateľa je čas podpísať zmluvu. Tu treba poznamenať, že 90 % slovenských dovozcov nemá s čínskym dodávateľom žiadnu zmluvu a obchodujú len na základe faktúry. Takýto postup však nemožno v žiadnom prípade odporučiť.

Prečo je vždy vhodné pokúsiť sa uzavrieť zmluvu s čínskym dodávateľom? V zmluve sa jasne deklaruje všetko, čo by sa inak mohlo stratiť v e-mailovej a telefonickej konverzácii medzi vami a čínskym dodávateľom. Možno máte celkom jasno v tom, čo od čínskej spoločnosti chcete. Čínskej spoločnosti môže byť tiež úplne jasné, čo vám má dodať. Tieto dva subjektívne pohľady na vec však vôbec nemusia byť rovnaké. Zmluva tento problém rieši, pretože na rozdiel od faktúry stanovuje podmienky obchodu z hľadiska špecifikácie tovaru, platobných a dodacích podmienok, spôsobu riešenia sporov atď.

Zmluva je signálom, že to s obchodom myslíte vážne a že ste pripravení v prípade potreby „bojovať“ za svoje práva (ktoré vám samozrejme prislúchajú aj podľa čínskeho práva). V tomto zmysle pôsobí zmluva ako poistka, aj keď sa nikdy nechcete súdiť (najmä pri malých zákazkách nemusí mať súdny spor vždy ekonomický význam).

Je pochopiteľné, že musíte zostať nohami na zemi. Nenahovárajme si, že za dovoz palety vianočných ozdôb zafinancuje slovenský dovozca renomovanú právnickú kanceláriu, ktorá mu vypracuje medzinárodnú kúpnu zmluvu na mieru. Všeobecne však platí, že zmluva (aj zlá) je lepšia ako žiadna zmluva - vzor vhodnej zmluvy nájdete na internete.

Pokiaľ ide o povahu zmluvy, môže byť vhodné nešetriť podrobným opisom vzájomnej dohody - konkrétny opis tovaru, presne špecifikované platobné a dodacie podmienky atď. Nemá zmysel spoliehať sa na to, že niektoré veci sú samozrejmé. Komunikačný šum a kultúrne a jazykové bariéry často spôsobia nepríjemné prekvapenia, najmä ak sa čínskej strane poskytne väčšia než potrebná voľnosť.

Z hľadiska platnosti musí byť čínska zmluva opatrená pečiatkou - to je rozdiel od slovenského práva, kde stačí podpis. Každá čínska spoločnosť má niekoľko druhov pečiatok, z ktorých je len jedna zmluvná – červená a okrúhla s názvom spoločnosti v čínštine. Čokoľvek navyše (napríklad názov spoločnosti v angličtine) odhaľuje falzifikát. Zmluva môže obsahovať aj podpis čínskej osoby, ktorý je síce v prípade pečiatky nadbytočný, no nie je na škodu.

Z hľadiska elementárnej jurisdikcie je ďalej potrebné zamyslieť sa nad:

  • Voľbou práva - vo všeobecnosti tu má zvyčajne prednosť silnejšia strana. Čínskeho zmluvného práva sa zvyčajne netreba obávať, nie je podstatne odlišné od toho, na ktoré sme zvyknutí (problém zvyčajne nie je v tom, čo čínske právo hovorí, ale ako ho vymáhať). Niektoré spoločnosti v zmluvách radi presadzujú hongkonské právo, pretože je menší problém získať ho v aktuálnom anglickom vydaní. Ale ako už bolo povedané, podľa môjho názoru nejde o kľúčový problém zmluvy.
  • Jazykom - väčšina zmlúv podpísaných s čínskymi spoločnosťami je v angličtine, čo je samozrejme ideálne. Ak čínska spoločnosť trvá na podpise zmluvy aj v čínštine, musíte sa uistiť, ktorá jazyková verzia bude rozhodujúca z hľadiska čínskeho súdu. Ak sa to v zmluve neuvádza, nepochybne bude mať prednosť čínska verzia, čo môže predstavovať problém. Čínska verzia sa môže výrazne líšiť od anglickej verzie a priemerný slovenský obchodník to zvyčajne nerozpozná. Poslednou možnosťou je mať zmluvu len v čínštine, čo je stále o niečo lepšie ako dvojjazyčná verzia (odpadá problém s určením rozhodujúceho jazykového variantu), ale vyžaduje si to mať čínsky hovoriaceho konzultanta/zamestnanca.
  • Súdom, ktorý je príslušný rozhodovať prípadné spory - nenechajte sa v zmluve zlákať na výber súdu (hovoríme o štandardnom, nie rozhodcovskom) v SR alebo v podstate kdekoľvek mimo Číny. Čína až na výnimky (napr. Kórea) nevykonáva rozhodnutia zahraničných súdov. To znamená, že rozhodnutie slovenského súdu v danom prípade (napr. podvod spáchaný vaším dodávateľom) by v Číne nebolo relevantné a nemohlo by sa použiť ako exekučný titul (inými slovami - bolo by vám k ničomu). Žalovať čínsku spoločnosť v zahraničí má zmysel len vtedy, ak má vymáhateľný majetok mimo Číny. To by bola výnimka.
  • Rozhodcovskou doložkou - na rozhodcovské súdy sa vyššie uvedené nevzťahuje, Čína je zmluvnou stranou Newyorského dohovoru o výkone rozsudkov a vykonáva rozhodnutia zahraničných súdov. To znamená, že napríklad rozhodnutie Rozhodcovského súdu slovenskej obchodnej a priemyselnej komory a Agrárnej komory Slovenskej republiky je v Číne vykonateľné. V Číne existujú aj pomerne kvalifikované rozhodcovské súdy, ktoré sa vo všeobecnosti považujú za nestrannejšie, profesionálnejšie a efektívnejšie ako „klasické“ čínske súdy.
  • Opatreniami na ochranu práv duševného vlastníctva - odporúča sa priamo do zmluvy vložiť ustanovenie o tom, ako musí čínsky partner zaobchádzať s vašimi právami duševného vlastníctva (napr. ochranná známka, patent, úžitkový vzor). Napríklad, že ich nemôže postúpiť tretej strane a nie je oprávnený pokračovať v práci s nimi po ukončení účinnosti zmluvy.
  • Zabezpečením foriem a nástrojov proti zneužitiu - ak dohoda zahŕňa, že slovenská strana dodá čínskemu výrobcovi formy alebo nástroje potrebné na výrobu, musí sa v dohode výslovne uviesť, komu prináležia vlastnícke práva k nim.

KROK 7 ZVOĽTE SPÔSOB PLATBY

Prvou odporúčanou možnosťou platby je platba formou akreditívu (anglicky Letter of Credit L/C). S čínskym dodávateľom však nie je jednoduché vybaviť akreditív - na jednej strane je to z jeho pohľadu zbytočne komplikované a celú transakciu to o niekoľko percent predražuje, na druhej strane čínski výrobcovia často pracujú s veľmi nízkymi maržami a uprednostňujú uhradenie zálohy (najbežnejší spôsob platby za tovar), aby mohli nakúpiť vstupný materiál, zaplatiť za prácu atď (čínsky dodávateľ má málokedy tovar na sklade).

Vám ako kupujúcemu však platbu prostredníctvom akreditívu možno len odporučiť. Nájsť dodávateľa, ktorý akceptuje takúto platbu, vás bude stáť viac času (Čína je „buyers market“ a zvyčajne vždy nakoniec nájdete dodávateľa, ktorý akceptuje akreditív).

Potom je potrebné zvážiť, aké doklady sa budú vyžadovať na zaplatenie akreditívu - ak ide napríklad len o nákladový list, potom je ochrana vás ako kupujúceho proti podvodným dodávkam prakticky nulová - predávajúci môže poslať čokoľvek (čo sa bežne robí) a dostať peniaze. Preto je vždy dobré podmieniť vyplatenie finančných prostriedkov z akreditívu - napr. doručením inšpekčnej správy nezávislého audítora. Samozrejme, aj to je ťažké vyjednať s čínskou stranou a možno sa vám to ani nepodarí. Napriek tomu je dobré trvať na začiatku obchodu na takomto postupe - platba akreditívom a inšpekčná správa ako podmienka výplaty. Aj keď čínsky dodávateľ na vaše podmienky nepristúpi a vy budete rokovať o iných (pre neho miernejších) podmienkach, preukážete svoju odbornosť a to, že sa nenecháte „napáliť“.

Prevod peňazí je stále najbežnejšou formou platby za tovar objednaný z Číny. Tu sa musíte najprv dohodnúť na mene, v ktorej sa bude za tovar platiť. V 90 % prípadov ide o transakcie v amerických dolároch, ale čoraz častejšie sa vyskytujú aj transakcie v eurách a v poslednom čase aj v čínskych jüanoch (ak je čínska strana oprávnená prijímať/posielať platby zo zahraničia, vyhne sa tak riziku spojenému s kolísaním výmenného kurzu a môže zákazníkovi ponúknuť lepšie zmluvné podmienky). Rozhodne neplaťte celú sumu vopred - tento postup je zdrojom väčšiny problémov, pretože potom čínskeho dodávateľa nemotivuje k vybaveniu objednavky nič iné, než zmluva, ak vôbec bola uzatvorená (a zmluva je v Číne slabou oporou, ako už bolo opísané). Je nepravdepodobné, že by ste mohli dohodnúť platbu po prijatí dodávky z vyššie uvedených dôvodov - napr. nedostatok cash flow na strane dodávateľa.

Najvhodnejšou dohodou je zálohová platba vopred - čínsky dodávateľ pravdepodobne navrhne platbu 50/50 (päťdesiat percent platby vopred, päťdesiat percent po naložení tovaru). Ako skúsený obchodník by ste však mali dosiahnuť pomer 30/70.

V každom prípade, ak raz pošlete peniaze do Číny, je len malá šanca, že vám budú niekedy vrátené, aj keby ste mali nárok na ich vrátenie. Nepomôžu ani právnické hrozby (Číňania dobre vedia, ako drahý by bol pre vás súdny spor) alebo hrozby od veľvyslanectva (možnosti zahraničných diplomatov sú v Číne obmedzené, čo je tiež verejným tajomstvom). Nepomôže vám ani kontaktovať miestny „živnostenský úrad“, pretože ten má sám dosť starostí a predstava, že by prenasledoval čínskeho výrobcu kvôli žiadosti slovenskej spoločnosti, je úplne mimo realitu.

Objektívne však treba dodať, že vrátenie peňazí môže byť pre čínskeho dodávateľa administratívne komplikované, keďže Čína stále obmedzuje cezhraničné platby. Ak už čínsky obchodník uzná svoju chybu (stáva sa to v minimálnom počte prípadov) a je ochotný podieľať sa na hľadaní riešenia (úplná výnimka), môžete očakávať, že vám ponúkne nanajvýš zľavu na ďalšiu objednávku. Je len na vás, či budete spolupracovať so spoločnosťou, ktorá už raz zlyhala. Osobne by som to neodporúčal, pretože sa s veľkou pravdepodobnosťou budú (niektoré) problémy opakovať. Stručne povedané, kým si nie ste istí, že tovar v požadovanej kvalite je/bude skutočne odoslaný, neposielajte žiadne peniaze!

 

KROK 8 VÝBER DOPRAVCU

Čína má obrovskú výhodu v tom, že na rozdiel od mnohých iných ázijských krajín, ktoré dnes už ponúkajú napríklad nižšie náklady na pracovnú silu, jej nechýba tzv. mäkká infraštruktúra, teda spoločnosti, ktoré vám „asistujú“ pri obchode. Nie je problém zabezpečiť prepravu prakticky akéhokoľvek tovaru odkiaľkoľvek z Číny. Je to len otázka ceny a nájdenia dopravcu. Najmä ak sa budete držať väčších a osvedčených mien, ťažko môžete urobiť chybu.

Mám dobré skúsenosti napríklad s týmito dopravcami (ale určite nájdete aj iné):

  • AUSTROMAR
  • DB SHENKER
  • DSV SHIPPING
  • PPL

Potrebujete konzultovať svoj podnikateľský zámer s Čínou?

Ozvite sa nám a dohodneme sa na spolupráci.

Kontaktujte nás
2025 © SINOVIA CONSULT s. r. o.
Webdesign: HexaDesign Realizácia: Studio digitálních řešení
TOPlist